De lente-ui, ook wel bosui of sla-ui genoemd, is een veelzijdige superfood en wordt in bijna alle keukens gebuikt. Vooral bij lente- en zomergerechten is de lente-ui bijna onmisbaar.

 

Voedingswaarde van de lente-ui

De lente-ui bevat veel calcium, ijzer, vitaminen A, C, K  B6. Vitamine B6 zorgt voor de omzetting van koolhydraten, eiwitten en vetten. Daarnaast is het ook heel goed voor de hersenen, daar helpt hij bij het verbeteren van je stemming en nachtrust. 
Ook bevat de lente-ui heel veel vitamine K, dit zorgt voor een goede bloedstolling en houdt je botten sterk.

 

Lente-ui in de tuin

Lente-uitjes zijn heel leuk en gemakkelijk te kweken. Ze groeien snel en hebben weinig last van lage temperaturen of ziekten. Het best doen ze het van februari tot april en in juli. Je kunt lente-uitjes dicht op elkaar plaatsen, zo kun je meer tegelijk kweken en blijven de uitjes fijn. 

 
Wist je dat…

…de meeste mensen alleen de stengel van de lente-ui in gerechten gebruiken. Ze gooien de onderkant van het uitje weg. Dit is hartstikke zonde want als je de uitjes in een kom met water op een zonnige plek zet, groeit het groene stengeltje weer verder! Ververs elke dag het water en klaar is Kees.

Wil je ook graag een lente-uitjes in de tuin? Online en bij verschillende kwekerijen en tuincentra zijn de zaadjes verkrijgbaar.