Capsicum annuum, beter bekend als paprika, is een heerlijke vruchtgroente die je al in het vroege voorjaar kunt voorzaaien. Je kan paprika’s, in huis of in de kas, voorzaaien in februari of maart. Als het in mei warmer wordt buiten kunnen de stekken naar buiten en in de volle grond.  Zo geniet je in de zomer van zelf gekweekte paprika’s. 

Soorten die je kunt kweken

De blok- en puntparika vind je in allerlei kleuren en maten en is net als de Spaanse peper één van de meest bekende soorten van de Capsicumfamilie. De zaden zijn te koop in tuincentra, maar je kunt ook de zaden gebruiken van paprika’s die op het avondmenu stonden. Even goed afspoelen en laten drogen is voldoende.

Voorzaaien

Aangezien groenten als pepers en paprika’s een langere opkweekperiode nodig hebben, kun je het beste in februari al starten met voorzaaien in kweekbakken, een eierdoos of plastic bekers. Deze kun je binnen op de vensterbank zetten. Zo pak je het voorzaaien aan:

  • Vul de potjes met zaaigrond dat op kamertemperatuur is en zaai de zaden op 1 cm diepte.
  • Besproei daarna de potjes met lauwwarm water.
  • Dek de potjes af met een plastic zakje of een glasplaat en zet de potjes op een warme plek in de vensterbank of op een radiator.
  • Geef de potjes verder dagelijks wat verse lucht door het plastic of glas even te verwijderen.

paprika, zelf kweken, zaaien,

Verzorging van de zaailingen

Bij de juiste kamertemperatuur komen de eerste sprietjes van de kiemende zaden na twee à drie weken omhoog. Dit is gelijk het moment dat het plastic of de glasplaat verwijderd mag worden. Vanaf het moment dat de plantjes twee tot vier bladeren hebben gekregen, kun je iedere zaailing verspenen (overzetten) naar eigen potjes:

  • Stop de plantjes tot aan het eerste blaadje diep in de grond en spuit de plantjes elke dag een beetje nat met de plantensproeier.
  • Draai de bakjes of de kleine kweekkas ook regelmatig een kwart- of halve slag om. Zo kunnen alle jonge planten van voldoende zonlicht om te groeien worden voorzien.
  • Wanneer de potjes vol met wortels zitten, is het tijd om de jonge paprika’s in een grotere potten te verpotten.

Naar buiten 

Vanaf half/eind mei, wanneer het lekker warm is, mogen de planten dan eindelijk naar buiten.

  • Zet ze op een zonnige plek in de volle grond of verpot de planten naar een grotere pot.
  • Plant je meerdere planten in één grote pot? Houd dan voldoende afstand tussen de planten en plaats deze zo dicht mogelijk tegen de rand van de pot.
  • Geef de planten extra steun door middel van een stok om het hangen te voorkomen en zorg voor een goed bemeste grond.

Oogsten

Paprika’s zijn rijp zodra deze volledig uit één kleur bestaan en je het vruchtvlees niet meer kunt induwen. Let er wel op dat wanneer je rode paprika’s wilt kweken, het volledig rijpen naar de rode kleur de plant veel energie kost. Om het aanmaken van nieuwe vruchten te stimuleren kun je daarom beter ook zo nu en dan wat groene vruchten oogsten (smaken ook prima!). ‘Groene paprika’s’ zijn eigenlijk altijd paprika’s die nog niet zijn gerijpt tot hun ‘echte’ kleur.

Paprika's oogsten en bewaren

Paprika’s bewaren

De volwassen paprika’s, groen of rood, die een dik vruchtvlees hebben, bewaren lang in de groenteschuif van de koelkast. Het bewaren lukt ook heel goed in een koele plaats, op voorwaarde dat de vruchten afgedekt worden met papier. Hierdoor wordt snel vochtverlies voorkomen. De groene vruchten zullen nooit tot rood overgaan, maar rijpen oranje af. Dit doet niets af aan de kwaliteit van de vrucht.

Op het einde van het seizoen, wanneer de paprika’s worden opgeruimd, worden de vruchten in drie soorten gescheiden, namelijk de volwassen, de halfwas en de kleine vruchten. De kleine vruchten, die een dunne wand hebben, bewaren niet goed en worden zo snel mogelijk in de keuken verwerkt. Deze vruchten hebben een sterke smaak die zeker niet door kinderen gewaardeerd wordt.

Voedingswaarde paprika

Deze supergroente zit vol vitamine A, C, B6 en bètacaroteen, maar ook mineralen als foliumzuur, vezels, mangaan en vitamine K. Paprika’s stimuleren het immuunsysteem en de huid om zich sneller te herstellen. Dit komt door de combinatie van mineralen en vitaminen.

Tip: In februari kun je ook al aan de slag met onder andere peper & aubergine!